It's a new year_Best of 2016 (pt.1)

I intended to write something like a summary of my 2016 and publish it on the very last of 2016 or the first day of 2017. But... I didn't.
Sorry!
______________________________
Best read of 2016 ( I actually got this idea from +Gabriel Vuong. So... Thank you if you're reading)
This is just a list of my favorites this year. I'm not ranking them.

# The Great Gatsby_F. Scott. Fitzgerald

Kodak ultramax 400

This is one of the books I was supposed to read like a homework for school work but I enjoyed it so much that I thought of it as a pleasure. At first, I thought it was a cheesy and tragic love story. It is... But there was more. There was friendship, an unexpected one perhaps. There was justice. There were dreams. There were beautiful moments between one's life and the others. There was a sense of love madness and a heartbreaking ending. The end was so depressing and dark that it hit me on the mood. I was gasping somewhere inbetween my ordinary life and those haunting scenes as if Gatsby, Daisy and the lovely Nick sneaked in my empty days and as if their story rolled under my pillow during my dreams.
There's a reason why it's the American classic... I didn't quite get it until it dived myself into the story.
And of course, my favorite quote from the lovely Nick:

"You can't repeat the past"

# Dad where we going_Jean Louis Fournier



This book was also mentioned in Gabriel Vuong's blog as well. I read the Vietnamese version first and I love it so much that I gave myself a luxury to buy a $4.45 English version. At first, I bought it because I was broke but I wanted to read a book. It was only 38K VND which is around $1.5. I thought it was going to be cheesy and depressing because as I read the introduction at the back, I figured out that it's a story of a dad who has not 1 but 2 abnormal, handicapped children. The worst part is 2 in a roll. It is indeed depressing but not cheesy at all. Not even a teaspoon if cheesiness. The way Jean Louis Fournier addressed his view on his children was phenomenal. It touched me. I remember crying once at the middle of nowhere just because I thought of some of the pages in the book. But the cover wasn't very nice. I guess it's a metaphor of the editor.
Anyways, both versions were great. His words were absolutely stunning.
My favorite quote from the book

"No one should think it's less sad when a handicapped child dies. It's just as sad as when a normal child dies. It's a terrible thing, the death of someone who's never been happy, someone who came and spent a bit of time on earth just to suffer. With someone life that it's a struggle remembering a single smile."

#The boy in stripped pyjamas_John Boyne

Fujifilm Superia 400

This book was added to this list last minutes. It's an easy-reading book. It feels like a lovely story for innocent kids. You'll get that skimming through the first few chapters. But then I started to realize it's not a lovely bedtime story. It's a story with depth. An unexpected depth. Maybe that's why it stunned me. 
[Spoiler Alert]
It's a story based in Germany during World War II. It based on that bloody war.  It bleeds. How the war was interpreted through the lense of an ignorant child on Hitler's side. That's what makes it interesting. A foolish child who didn't even know there was a war outside the window... I thought it was a fantasy story but then some of the little twists caught me off guard. 
A highly recommended book for anyone.
My favorite quote:

"Sitting around all day miserable won't make you any happier"

#Mắt Biếc_Nguyễn Nhật Ánh

Năm nay tôi đọc rất nhiều sách của chú Ánh. Một phần vì gần nhà tôi là tiệm sách của chú. Một phần là  mỗi lúc cảm thấy nhàm chán tôi đều muốn đọc một cuốn sách. Sách của chú tôi thường chỉ đọc trong vòng 1-2 đêm thôi. Vì sách đọc rất dễ chịu. Trong lúc đọc cũng không phải vì nghĩ ngợi mà gấp sách lại vài phút. Cuốn này tôi đặc biệt thích vì đọc rất ám ảnh, rất buồn mà tôi thì lại khá thích những gì mang cho tôi vài lý do để trở nên buồn bã. Tôi không muốn tóm tắt hay review gì nhiều về sách. Mọi người hãy đọc thử. Tôi mua vì nghe một người bạn nào đó bảo rằng Mắt Biếc là cuốn hay nhất của chú. Và có  lẽ là hay nhất thật. 
Đến giờ tôi vẫn chẳng dám đọc lại lần 2. À và cả quote yêu thích nữa:

"Tôi đủ lớn để hiểu rằng, mỗi năm thế giới mỗi đổi thay lòng người cũng khác"

#Khi Lỗi Thuộc Về Những Vì Sao_John Green

Tôi đọc cuốn này cả tiếng Anh lẫn tiếng Việt, dĩ nhiên là đọc tiếng Việt trước vì đến tận khi sang đây tôi mới đọc ké được bản tiếng Anh của chị họ tôi. Lúc đầu tôi mua là vì xem được trailer phim trên Star Movies. Chủ yếu là vì tò mò. Đọc cảm thấy rất hay. Có một chút gì đó vừa day dứt vừa đẹp. Có lẽ vì tôi cũng có một người anh bị ung thư. Mãi sau này tôi mới đọc được vài review trên mạng. Họ đều nói rằng cuốn này bị overrated. Văn vẻ không phải xuất sắc, cũng không phải là một tác phẩm tiêu biểu của John Green và cũng không có twist hay chi tiết gì đắt giá. Tôi nghĩ rằng họ nói có lý. Nhưng tôi tin rằng đọc một cuốn sách điều quan trọng nhất không phải là chi tiết đắt giá hay tác phẩm tiêu biểu mà là cảm xúc nó mang lại. Tôi vẫn thấy đây là một cuốn sách rất hay và nếu có hơi dễ lay động như tôi chẳng hạn thì nên đọc. Biết đâu bạn sẽ thích.
Và câu quote yêu thích nhất của tôi đến từ Augustus Waters:

"It lit up like a Christmas Tree, Hazel Grace. The lining of my chest, my left hip, my liver, everywhere."

#Kitchen_Banana Yoshimoto

Tôi nhớ tôi mua cuốn này ở Kafka, một nhà sách mà mãi đến những tháng cuối cùng ở VN tôi mới biết đến, nhờ Phú. Sau khi đọc Thư Tình, tôi muốn đọc thêm một số truyện Nhật nữa vì có cảm giác như lối văn của người Nhật tương đối nhẹ nhàng và dễ chịu. Tôi mua Kitchen chắc là vì tôi cũng thích bếp núc. Một câu  chuyện hơi khó hiều ở phần đầu. Một cậu trai có một người mẹ kì lạ, một cô gái cũng thâm trầm và khá kì lạ nốt. Nhưng có gì đó rất cuốn hút trong từng câu chữ, từng sự kiện rất bình thường. Có lẽ vì tác giả đưa những suy nghĩ khá mới mẻ vào từng câu chữ. Chỉ có phần cuối, tôi đọc rất nhiều lần vẫn cảm thấy mơ hồ. Mọi người nên đọc thử xem có vừa ý không. Tôi còn đang định mua bản tiếng Anh nữa cơ nhưng giá lại hơi chát, tận hơn $9 trên book depository nên để tiết kiệm vài tháng xem có nên mua không đã.
À và cả câu quote yêu thích nữa:

"Ngay cả tình yêu cũng không cứu rỗi được tất cả"

Cách đây vài hôm tôi có đăng câu nên trên blog í, nếu mọi người có để ý. Tôi cảm thấy rất hay vì đa số những cuốn sách tôi đọc hay phim mà tôi xem được đều ca ngợi tình yêu như một phép màu vậy, tình yêu sẽ chữa lành tất cả, đại loai vậy. Nhưng cuốn này thì không. Thứ tình cảm kì diệu mà chúng ta tin vào bấy lâu hóa ra cũng chỉ có thế mà thôi.
_____________________________________
Lâu lâu nếu bạn rảnh thì hãy để lại vài cmt động viên tớ. Tớ biết là các bạn có đọc nhưng có cảm giác như tương tác giữa tớ và người đọc quá ít vậy. Hôm nay tớ mới biết My có đọc blog tớ. My còn khen thêm vài câu trên FB nữa làm tớ bỗng cảm thấy có động lực ghê...
Happy new year

Comments

Unknown said…
Nice post

Did you take the Goodreads 2017 reading challenge, btw?
phg_Q said…
I haven't. But I'll take it

Reader's favs